Du kender sikkert oplevelsen af at tænde en energisparepærer, hvor der går meget lang tid før den lyser ved fuld styrke. Eller at du står ved et spejl og ser mere bleg ud end normalt. Eller at din mad ser mere eller mindre indbydende ud afhængig af lyset i lokalet. I turistbranchen skal der spares på energien ved belysningen, men lyset skal samtidig have en ordentlig kvalitet.
Der er stor forskel på rum, belysningstyper, situationer og aktivieter. Det skal belysningen tage højde for. Derfor skal I ikke bare sætte en vilkårlig pærer i lampen, men vælge dem med stor omhu.
I bør sætte fokus på, hvordan I kan spare penge og miljøet for CO2-udslip på belysningen - uden at det går udover gæsters og personales tryghed, komfort og oplevelse. Jeres besparelser afhænger naturligvis af virksomhedstype og hvad I allerede har gjort. Men generelt er konklusionen, at der både kan mange spares penge og kWh ved at sætte fokus på belysningen.
Nogle råd kan I finde i højre menu, mens flere findes i KeyLight.
KeyLight til Green Key medlemmer
KeyLight giver gode råd til god belysning på en turistvirksomhed. Det er krydret med beregningseksempler på besparelser, hvor I kan indsætte jeres egne tal for at få et indtryk af besparelsespotentialet. Guiden understøtter revisionen af kriterierne, som trådte i kraft i 2012, og udstikker nogle retningslinjer for belysning på en Green Key virksomhed jf. kriterium 7.40 og 7.42.
Du får svar på...
- Hvad er forskellen på en energisparepære og LED?
- Hvad betyder lumen og lysfarven?
- Hvilken lys kan bruges i receptionen?
- Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge bevægelsessensorer?